Mexikó 6. rész: Teotihuacan, Mexikóváros

P1040060Szerencsésen landoltunk Mexikóvárosban, ám meglepetésünkre a 2400 m magasan fekvő városban sokkal hidegebb volt, mint előzőleg látogatott helyeinken. A kezdeti nehézségeket leküzdöttük (automataváltós autó, kézifék behúzva, stb.) Hotel Atitlan szállásunk 5 sarokra volt a főtértől, ahol Mexikó legnagyobb katedrálisa áll.

P1040039Ez egy mókás szó, hogy áll, mert aki bebocsájtást nyer, azzal szembesül, hogy a falak, oszlopok erre-arra dőlnek. Kipróbáltuk, a vizes-palack ide-oda gurul, attól függően, hogy merre lejt a talaj. A valamikor egy tó közepén lévő szigetre épült várost Tenochtitlant “átépítették”, a tavat feltöltötték, ám az ingoványos alap a kövek súlya alatt mozog.P1040193

Nagy erőfeszítések árán sikerült a mozgásokat megállítani, de ennek látványos példáit a régi épületeken mindenütt nyomon követhetjük.
Át estem egy ősi tisztító szertartáson is szerencsére Szlávi megörökítette:P1040032

Rossz szellemek elűzése (video)

Voltunk a Latin-Amerika toronyban, s a színházban láttuk Diego Riveira muráléit is.P1040270

Az estét a Garibaldi téren zártuk, ahol a “mariachik” szerelmes szerenádjait hallgattuk.IMG_7775

Korán, 7-kor indultunk az azték romok felé. Jocó kicsit aggódott, mert a Mexikót beborító köd-szmogból nem lehetett látni a napot, (s így, hogy fog fényképezni… :-))DSC_0895

Szerencsére, mire a reggeli dugókat magunk mögött hagytuk, erős napsütésben kezdtük a romok felfedezését.DSC_0892

Mi elsőként a “halottak útján” a Hold templomát másztuk meg. Kis rábeszélés után sikerült megnéznünk az épp felújítás alatt álló Quatzelpapetlt A “tollaspillangó” templomát. A Hold piramisa hasonló volt az angkori lépcsőkhöz, ám a kilátás mindenért kárpótolt.DSC_0921
Hatalmas monumentális építmény, s senki nem tudja “mi végre”? Nap “temlom”, Quetcalcoatl temploma, majd rohanás a megbeszélt találkozópontra. A Naptemplomon töltött 5 perces pihenő, azért egy kicsit engedte az elmélyülést a hely “rezgésében”.P1040190

Virágzása tetőpontján, az első ezredév első felében Teotihuacan volt a Kolumbuszt megelőző idők legnagyobb városa Közép-Amerikában.
A legkorábbi építkezések Teotihuacanban időszámításunk előtt 200-ra tehetőek. Legnagyobb piramisukat, a Nap-piramist, 100 körül fejezték be. Ez a piramis a második legnagyobb az Újvilágban. A maja feliratokból a régészek kihámozták, hogy a városi nemesség tagjai Hondurasig is eljutottak. Érdekes módon, a városnak nem voltak látható katonai erődítményei; újabb felfedezések azonban arra utalnak, hogy harcászati szempontból nem volt nagy különbség Teotihuacan és más, későbbi civilizációk – mint például az toltekek és az aztékok – között.DSC_0926
A város alaprajza egy négyzetes háló, amely a központi, északkelet irányú, több mint egy kilométer hosszú főút, a „Holtak útja” köré szerveződött. Elnevezése az aztékoktól ered, akik azt hitték, hogy az utat szegélyező kisebb, lapos emelvények sírokat takarnak, azonban a régészek szerint ezek az építmények pusztán szertartási célokat szolgáltak. Az út a Hold-piramisnál végződik, kétoldalon templomok romjai sorakoznak. A Nap-piramis 63 m magas, alapja 222×225 m-es. A Hold-piramis valamivel kisebb, de arányaiban szebb. A piramisokat sötétpiros színre festették. A széles főutcát az úgynevezett Fellegvár zárja le, a Tollas Kígyó “Quetzlcoatl” templomával. Az eredetileg templomokkal körülvett teret a spanyolok nevezték el Fellegvárnak, abban a hitben, hogy valaha erődítmény volt – valójában ez volt a város vallásos és politikai életének központja.
Későn értünk a fővárosba, még tartunk egy búcsú élmény-beszélgetést. Másnap reggel az antropológiai múzeumban kezdtünk, ahol a különböző mexikói kultúrák tárgyi emlékeit, ismeretterjesztő filmvetítéseket néztünk meg.P1040168
Délután a főtéri kormányzó palotájában tettünk látogatást. Természetesen dupla átvilágítás, táska nézegetés stb. A Diego Riviera falfestményeken kívül a Mexikó függetlenségének 200. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás is megnéztük.DSC_0983

Rövid pakolás után, gyorsan kiértünk a reptérre, ám itt fogadott bennünket a rossz hír, törölték a járatunkat. Két napnyi veszteglés után, a „vén Európa” szeretettel fogadott bennünket.