Mexikó 3. rész: Tulum, Chitzen Itzá, Playa del Carmen

A fehér homokbuckák, a mélykék és türkiz színeit váltogató tenger, szolid hullámok, pálmafák, bambuszból összetákolt házikók = ez Zazil-kin, a két éjszakán át tartó szállásunk.

Tulum házakKözös vacsora után felfedeztünk a szomszéd bár “Happy our”-ját s rögtön pörögtek a Pinacolada, Caipirinha, Kubalibre koktélok, egész jó ízűek, s hamar hatásosak voltak. Rögtönzött tánc a bár teraszán, ami aztán a tengerparton folytatódott tábortűz kíséretében, addig amíg a parti őr csendre nem kárhoztatta a társaságot.

Tulum2A telep sajátossága, hogy csak este 6 és reggel 6 között van áram, gondolhatjátok, hogy ezzel csak reggel 7-kor szembesültünk. A holdvilág néhol ugyan bekandikált a tetőpálmalevelei között, azonban a pakoláshoz ez nem volt elegendő, s egyébként is az éjszakai hideg mindőnket inkább az ágyba húzott vissza.

Tulum3Reggel az amerikai dömping előtt szerettük volna elérni a romokat, így nyitásra (8.00-ra) odasiettünk (nem volt nehéz, mivel 500 méterre volt tőlünk az ősi maja kikötő) Új formák a tengerparti sziklák ormán felépült egykori maja templomok, paloták, sütkérező leguánok, és a végeláthatatlan Óceán. Csodálatos!!!DSC_0576

Tulum4Visszatérve, a tengerparti napfürdőzésnek hódoltunk, frissítő gyümölcsöket majszolva, a pálmafák árnyékában. Többen elmentek Xelha nemzeti-és élményparkba, mi felderítettük a városka lehetőségeit…Tulum5

A szikrázó napsütést kihasználva nem csak a langyos habokban “fürödtünk”, majd egy-egy Cubalibre társaságában szemléltük a naplementét. A délben kinézett helyen, halat és homárt vacsoráztunk. A homár 4 sajtszósszal, amit Robi evett isteni finom volt, így a halamra külön készíttettem belőle.

Tulum homárA december 12-i Gaudalupei Szűz Mária ünnepére készülő felvonulásnak is részesei lehettünk a városban, majd a két “vulkánmászó” társunkat is elbúcsúztattuk a buszpályaudvaron. (ők a következő napokban 2-3 vulkán meghódítására vállalkoztak)P1030799A Xelha parkban szórakozók meg voltak elégedve az “allinclusive” ellátással, (koktélok, helyi specialitásokon kívül az élménypark állatainak, növényeinek, természeti szépségeinek sokasága) estére “kiszívta” erejüket, így hamar nyugovóra tértünk.P1030787

cenote

A külföldi turisták rohamát elkerülendő délelőtt 10-kor indultunk utolsó romvárosunk Chitzen Itza felé. Két 12 fős busszal először egy barlang-medencében álltunk meg fürdőzni és természetesen a fiúk örömére ugrálni. A “cenote” nagyon híres, sokan voltak, s minden dupla annyiba kerül, mint máshol. A liánok és trópusi növények övezte “lyukba” először félelmetes volt belenézni is, de a víz kellemes és üdítő a kinti hőmérséklethez képest.Chichen Itza

Egy tartalmas, svédasztalos ebédet követően értük el a “turistás” műemléket. A “Kukulkan” tiszteletére emelt templomot, a Maja birodalom legnagyobb labdajáték pályáját, a csillagvizsgálót, az “áldozatok kútját”, Chak-mol esőisten szobor változatait, és az ezer hős oszlopcsarnokát nézhettük meg.DSC_0656

A pok ta pok elnevezésű rituális labdajáték a maja kultúra egyik jellemző eleme. A téglalap alaprajzú pályát hosszanti irányban magas fallal határolták, amelynek két végén, néha közepén is több mint 5 méter magasan egy-egy körgyűrű volt, amelyen a labdát a kezek és lábak használata nélkül, azaz vállal, mellel, könyökkel vagy csípővel kellett átütni. A labda kaucsukból készült, 1-3 kilogramm súlyú. A rendkívül megerőltető játékot öt-hét játékosból álló két csapat játszotta. A játékosok bőrből készült erős védőruhát és térd-könyökvédőt hordtak. A kutatók szerint a játék az életért folyt. Az még ma is vitatott, hogy csak a vesztesek csapatkapitánya, vagy az egész csapat a győztesek áldozatává vált. A labdajáték egy megfejtetlen talány… Vannak olyan területek is a Yucatánon ahol úgy tartják, hogy a játék végén természetesen a győztest áldozták fel, mert egy maja harcosnak megtiszteltetés meghalni az istenek engesztelésére….
Chichén Itzában találjuk egész Közép-Amerika legfigyelemreméltóbb labdajátékpályáját. Chichen Itza2

A 168 méter hosszú, 38 méter széles pálya a Kukulkán-templomtól néhányszáz méterre, északnyugatra fekszik. A pálya hosszanti oldalait 8 méter magas falak határolják, két végén egy-egy templom áll. Az oldalfalak domborművei lefejezett játékosokat ábrázolnak. Kiemelt figyelmet érdemel, hogy a játéktér különleges akusztikával bírt. A falak építésénél hét különböző mész- és homokkövet használtak, aminek eredményeként egyetlen taps, hétszeres visszhangot ad – ez építészeti mestermunkának tekinthető.DSC_0678

Chichen Itza3Este érkezünk Playa del Carmenbe, már ismert szállásunkra és fogyasztottuk el a mexikói tipikus búcsúvacsoránkat. 12 társunknak véget ért a túra, reggel rájuk már a cancuni reptér várt.