Mexikó 2. rész: Chamula, Chiflon, Montebello

ChamulaDélre vettük az irányt, a guatemalai határ felé. Első megállónk San Juan de Chamula, ahol a piac most elmaradt, ám annál érdekesebb „előadás” lehettünk részesei a „katolikus” templomban.DSC_0412

Az épületbe lépve, padok helyett erdeifenyő tűleveleivel beborított “főhajó” fogadott bennünket. A falak mentén üvegdobozokban szentek tucatja, előttük több száz gyertya, ugyan ez a főoltárnál is. A terem különböző részein kisebb csoportosulások apa, anya, gyerekek, rokonok. Kóla, különböző folyadékok és áldozati állatként egy-egy tyúk. Különleges félig hangos mormolások közepette a férfiak egy kicsit meghuzigáltak a tyúk nyakát, köröztek vele a gyertyák lángja felett, majd az oltár felé mutatták, s ittak az italokból. Mindezt addig, amíg az előttük két sorban elhelyezett gyertyasor le nem égett. Hátborzongató és misztikus volt a szertartás. A tyúk barna nejlonzacskóban végezte, reményeink szerint, az ebéd része lesz…

Chamula2Az utcákon jellegzetes fekete szőrmeszoknyába öltözött indián asszonyokat, és hasonló prémbundás férfiakat láttunk. A temetőjük és a régi templom (tűz martalékává vált és nem építettek újjá) maradványai is bizarr képet festettek, az elszáradt, kifakult tarka szalagos koszorúkkal, művirágokkal.

chiflonKora délután a Chiflon vízeséshez túráztunk. A magasból lezúduló -a korábbi esőzéseknek köszönhetően- hatalmas zuhatagnál tett kirándulásunk nagyon élvezetes volt. Láttam egészen közelről a Dél-Amerikában honos királykék, nagy pillangót, (Morpho lepke) s több színes “testvérét” Sajnos a vízesés felett átívelő drótköteles “csúszka” nem működött, így a már ismert úton kellett visszaereszkednünk a buszunkhoz.P1030198

Chiflon vízesés videó

A naplemente szürkületében pillantottuk meg a Montebello-tavak nemzeti parkot, és foglaltuk el erdei szállásunkat. A ház deszkai között simogatóan látogatott be hozzánk a szél, s itt a fürdőszoba ablakot sem lehetett becsukni. (A falból kiálló zuhanyrózsa melletti hiányzó tégla jelentette az ablakot) 🙂 de volt meleg víz, és az esti tequilák után már a hűvöset sem éreztük.

Montobello3Korán keltünk, hogy az előző nap elmaradt gyalogtúrát is bepótoljuk, s a Montebello tó-rendszer minél több tavát megismerhessük. A hajnali köd nyirkos levegőjében, nem éreztük megerőltetőnek a hegymászást, ám a bokáig érő sár, annál inkább zavaró volt. A félszáz tóból álló képződmény víztükrei a türkizkéktől a smaragdzöldig, tucatnyi kék színben pompáztak. A terület sajátságos mikroklímájában magaslati fenyőerdő telepedett meg, nagy kontrasztot képezve ezzel az eddig megismert száraz, trópusi erdőkkel.